K vajam delovnega zvezka

SPREMNA BESEDA: Kako do učinkovitega in ustvarjalnega razmišljanja?

 Mag.Nastja Mulej

Raziskave kažejo, da deset najbolj iskanih poklicev v letu 2013 leta 2004 sploh še ni obstajalo. Živimo v računalniški dobi in se na vse pretege trudimo z razvijanjem računalniških programov. A veliko premalo časa si vzamemo za razvoj lastnega uma.

Zdi se nam, da je z razmišljanjem tako, kot z dihanjem: da se dogaja kar samo od sebe. Saj tudi se! A ne nujno tako zelo učinkovito, kot bi lahko bilo, če bi mu posvetili malce več pozornosti in vaje. Glede dihanja bi vam to potrdili jogisti in meditatorji, glede razmišljanja pa množica (tudi) Slovencev, ki so v preteklih sedmih letih obiskali kakšno od delavnic namernega učinkovitega, osredotočenega in ustvarjalnega razmišljanja – kot ga učim po de Bonovih tehnikah: Šest klobukov razmišljanja, Lateralno razmišljanje, CoRT (za poučevanje v šolah) in Enostavnost (Simplicity), v podjetjih in organizacijah, za učitelje in učence.

Moje ugotovitve potrjujejo tiste, ki jih je razvil dr. Edward de Bono: razmišljanje je veščina. Tako kot igranje tenisa, klavirja ali kart. Vsak se lahko nauči katerekoli veščine in če jo dovolj dolgo ponavlja, bo v njej postal dober, tu in tam kdo pa tudi odličen (tu se vklopi zgodba o 1 % talenta in 99 % truda). Če boste tenis igrali 20 minut na dan vsak dan, boste zagotovo boljši tenisač, kot če bi na pamet znali vse zmagovalce Wimbledona v zadnjih dvajsetih letih. Prestavite to zdaj v šolski sistem in razumeli boste, zakaj poznavanje množice podatkov ne pomaga pri uspehu v življenju. Podatke moramo znati medsebojno kombinirati …

To velja tudi za razumevanje besed, sporočil in vsebin. Za pisanje in branje. V sporočanju svojih misli in razumevanju misli drugih ne moremo biti dobri, če na pamet poznamo samo pravila slovnice. Razumeti moramo pomen besedil in semantiko v ozadju. Težko bomo k temu človeka danes prisilili, družba pač ponuja preveč izbire, da bi karkoli na dolgi rok dosegli s silo. Zato današnje šolske metode, ki temeljijo na vojaških in industrijskih metodah iz 19. stoletja, pri današnjih učencih ne delujejo več. Uprejo se in/ali izklopijo.

Edini način, ki deluje, je tisti, ki je primarno človeški: igra. Ne pozabimo, da dr. William Glasser našteva pet potreb, ki jih ima človek: po preživetju, po ljubezni in sprejetosti, po svobodi, po moči in po zabavi. A k zabavi Glasser šteje učenje. Saj res! Kaj je bolj zabavnega od podrobnejšega spoznavanja nečesa, kar te izjemno zanima?

To je ta znameniti ‘flow’ (zanos), ki ga je prvi opredelil Mihaly Csikszentmihalyi. To je tisti občutek, ko delaš tisto, kar imaš najraje, tako zelo zavzeto, da pozabiš na čas in okolico. In to se človeku zgodi samo, ko se igra.

Zato je delovni zvezek Vanje Lebar Igramo se z besedami tako zelo koristen – za vse tiste, ki bi želeli razvijati veščine branja, pisanja in učenja, da jim bodo koristile pri samostojnem branju in študiju. Kajti bralcem omogoča, da vadijo pozornost in osredotočenost, ustvarjalnost in prilagodljivost, sistematičnost in strukturiranost, kar pri študiju in v življenju nujno potrebujemo, če hočemo biti samostojni posamezniki. Brez tega bomo morda lahko strokovnjaki na svojem področju, a samo kot orodje v rokah lastnika kapitala.

Vanjin delovni zvezek je majhen, a pomemben kamenček na poti do človeka, ki se vse življenje uči – z veseljem, ter naučeno tudi rad vadi in uporablja, da nenehno išče nove možnosti – zase in za družbo, ki ji pripada s srcem. Samo nenehno učenje in razmišljanje, z zanosom in na zabaven način, nam omogočita, da bomo tudi čez deset let opravljali poklic, ki je iskan in primerno plačan. Da bo tudi čez deset let naš poklic naša poklicanost – tisto, za kar smo bili rojeni in za kar smo posebej nadarjeni.

Nastja Mulej

univ. dipl. ekon., univ. dipl. soc., mag. kom.

Edina licencirana trenerka de Bonovih orodij razmišljanja v Sloveniji.

_____________________________________________________

KRIŽANKA  UMSKI IZZIVI ……… Izpolnite mrežo besed. Pomagajte si z namigi “Hint”. S klikom na “Hint”  se vam črko po črko izpiše beseda. Preverite svoje odgovore “Check”.                                          

Vabljeni k umskemu izzivu: Decemberska mreža besed

KREATIVNOST je enako pomembna kot PISMENOST K.Robinson ________________________ E mail: lebarorama@gmail.com ______________________ Otrok hitro v sladoledu najde led, v razredu red in spozna dejstvo, da dež iz obzorja vsrka vedež.